Příprava na ZŠ
PŘÍPRAVA DĚTÍ NA VSTUP DO ŠKOLY
Příprava dětí na vstup do základní školy probíhá na naší mateřské škole v průběhu celého dne hravou formou. Program vychází ze znalostí, schopností a dovedností jednotlivých dětí a jsou zohledňovány celkové předpoklady a možnosti dítěte.
Pracujeme jak se všemi dětmi, tak i se skupinou 5-6 letých dětí i individuálně dle potřeby (zejména v ranních hrách, odpoledních činnostech i v době odpočinku).
Ve třídách mají předškolní děti vytvořeny koutky s pracovními sešity a košíčkem s pastelkami, tužkou, gumou a řezátkem, označené svým jménem a černobílou značkou.
V době řízené činnosti jsou pro starší děti ztíženy úkoly, využívá se práce ve skupině, samostatné práce, děti se učí kooperaci.
Příprava je zaměřena na předčtenářskou a předmatematickou gramotnost :
1.rozvíjíme řečové a komunikativní schopnosti
- děti se učí naslouchat, souvisle vyjadřovat, vyprávět to, co prožily, ale i slyšený text, např. pohádku
- je zařazována gymnastika mluvidel, jazyka, rytmizace slov
- rozklad slov na slabiky, určování hlásek na začátku a konci slova
- dbá se ve spolupráci s rodiči a logopedem na správnou výslovnost
- děti zkouší vytvářet rým, přednášet, dramatizovat pohádku
- rozlišovat některé symboly, číslice, písmena, poznat napsané svoje jméno
- rozvoj hrubé motoriky (chůze, běh, skoky a poskoky lezení, házení, pohyb na sněhu, v terénu, písku,ve vodě, jízda na odrážedlech..)
- jemná motorika ( stříhání, lepení,zacházení s rytmickými nástroji, pomůckami, modelovací hmotou, barvami, ale i s předměty denní potřeby
- grafomotorika ( správné držení tužky, příboru, zařazujeme cviky na uvolnění paže,lokte i zápěstí s využitím motivace a různých formátů papíru – čáry, vlnovky, kruhy, oblouky zleva doprava, prstová cvičení
- z oblasti okolního prostředí , přírody, kultury, techniky, vesmíru
- jak při volné hře tak při řízených činnostech, v sebeobsluze
- pracovat samostatně při plnění úkolů v prostoru třídy i u stolečku
- využíváme hry zaměřené na posílení smyslového vnímání, zejména zraku a sluchu
- postupně prodlužujeme dobu soustředění
- cvičíme pravolevou orientaci, orientaci v prostoru i ploše
- využíváme her na posilování paměti i logického myšlení
- společně řešit problém
- pomáhat kamarádovi i dospělému
- domlouvat se při volné hře, ohleduplnost
- řešit vzniklé situace během dne a vymyslet řešenívedeme je ke kooperaci, práci ve dvojicích
Cíle:
- Radost dětí z poznávání
- Podpora samostatnosti během řešení úkolů a situací
- Rozšíření sociálních schopností (vzájemná pomoc, spolupráce, ohleduplnost a respekt mezi dětmi nejen během řešení konkrétních úkolů)
- Rozšíření intelektuálních schopností (hledání vlastních strategií během řešení úkolů či situací, správná formulace myšlenek a odhad vlastních schopností)
- Rozšiřování a prohlubování znalostí (znalost pojmů, vztahů, procesů a argumentů)