Příprava na ZŠ
PŘEDŠKOLÁČEK - ,,ŠIKULA“
Příprava dětí na školu probíhá pravidelně během celého týdne v dopoledních hodinách v rámci řízených činností, pod vedením třídních učitelek. Činnosti jsou motivovány tématem třídy a jsou prováděny hravou a zábavnou formou ve skupinách. Rovněž pracujeme s dětmi individuálně, podle náročnosti zadaných úkolů a potřeb dětí. Pro přípravu dětí na školu máme v naši MŠ školácký koutek.
Cílová skupina:
děti předškolního věku, děti s odkladem školní docházky
Dlouhodobé cíle:
intenzivní příprava a komplexní rozvoj všech klíčových kompetencí potřebných pro úspěšný vstup do prvních tříd základních škol
rozvíjet a upevňovat dobrou spolupráci s rodiči, kteří budou dohlížet na úkoly na doma
připravit postupně děti na povinnosti budoucího školáka
Záměr:
spolupráce děti, rodičů a MŠ
Využívat budeme: pracovní sešity, které byly zakoupeny všem předškolákům. Dále budeme čerpat úkoly a cvičení ke zdokonalování schopností a dovedností předškoláků z časopisu Předškolák, Předškoláček, Pastelka, Míša aj.. Dalším materiálem budou pro děti pracovní listy z knihy „Diagnostika dítěte předškolního věku“, Malovaná písanka „Učíme se s Koťaty“ a sešit Logopedie, který obsahuje listy pro nácvik výslovnosti. Využijeme při práci rovněž pracovní sešit s uvolňovacími cviky, kterými budeme podporovat grafomotorický vývoj. Jejich pomocí budeme s dětmi procvičovat jednotné psací prvky a spoje, uvolňovat kloub ramenní, loketní, zápěstní i prsty ruky. Při práci využijeme interaktivní tabuli a tablet s programy pro předškolní děti na rozvoj předčtenářské a předmatematické gramotnosti, na rozvoj zrakového a sluchového vnímání atd.
Zaměření aktivity
posilování poznávacích funkcí pro lepší schopnost číst, psát, počítat
koncentrace pozornosti
rozvoj fonematického sluchu
uvolňovací cviky, hrubá, jemná motorika a grafomotorická cvičení
paměťová cvičení, rozvoj logiky
vedení k samostatnosti i spolupráci s ostatními dětmi
Členění aktivity
uvítací rituál, komunikační kroužek, pohádka
gymnastika mluvidel, průpravná artikulační cvičení
rozšiřování slovní zásoby - pomocí vyprávění, her, říkadel, básniček, písniček a cvičení
cvičení na koncentraci pozornosti, na rozvoj zrakového vnímání, na rozvoj jemné motoriky ruky
opakování a závěrečný rituál
Aktivita PŘEDŠKOLÁČEK je zaměřená na smyslové vnímání, předmatematické činnosti, rozvoj řeči, soustředěnost, správné držení tužky, postavení ruky, uvolnění ruky, plynulost tahů apod. Snažíme se o rozvoj tří složek:
zrakové – rozlišování grafických útvarů
pohybové – provádění gest, jež ilustrují grafické znaky a mají být v souladu s rytmem
sluchové – vnímání rytmu písničky
Naším cílem je:
zdokonalit souhrn všech tří analyzátorů
zdokonalit a vyhradit lateralitu, orientaci v tělesném schématu a prostoru
zdokonalit prostorovou orientaci
využívat edukinestetické cvičení pro srovnání pravé a levé hemisféry
využívat pohybových činností
cvičit paměť, zvyšovat samostatnost, umět si udržet své věci v pořádku
Zaměřujeme se na rozvoj grafomotoriky, nápravu řeči, procvičování jednotlivých hlásek, rozvoj slovní zásoby, rozklad slov na slabiky, rozlišování hlásek na začátku a na konci slov, pohybovou zdatnost atd. Připravujeme děti na genetickou metodu čtení.
Je zdůrazněna potřeba pravidelného režimu, uvědomělého sezení dítěte, jasného a srozumitelného zadávání pokynů pedagogem, zpětná vazba – jak dítě pokynům porozumělo, vytyčení a dodržování pravidel chování a důslednosti při kontrole plnění úkolů. Uplatňujeme laskavý přístup, vyhýbáme se frustrujícím a stresujícím situacím, negativním hodnocením a napomínání dítěte.
Hravou formou podněcujeme schopnosti, dovednosti a funkce důležité pro zvládání trivia (tj. pro budoucí čtení, psaní, počítání). Snažíme se v dětech probouzet zvídavost, pomáhat jim postupně si zvykat na cílenou práci, soustředit se na činnosti úkolového typu, pracovat a komunikovat v kolektivu, dodržovat pravidla atd.
Rozvíjíme oblasti:
jemné motoriky
zrakového vnímání – zrakové diferenciace, analýzy, syntézy, paměti
prostorové orientace, orientace v čase
matematické představy
řeči, myšlení
sluchového vnímání – sluchové diferenciace, analýzy, syntézy paměti
Motorika, grafomotorika
hrubá motorika /př. stoj, chůze, běh, skok, překročení, podlezení, přeskok, poskok/
jemná motorika /př. manipulace s předměty, stříhání, mačkání papíru, trhání papíru, vytrhávání papíru, modelování/
hmatové vnímání /př. rozpoznání věcí, materiálu, tvaru/
kresba /př. postava/
grafomotorika (svislá a vodorovná čára, kruh, spirála, vlnovka, šikmá čára, zuby, horní a spodní smyčka, horní a spodní oblouk)
motorika mluvidel
motorika očních pohybů
Zrakové vnímání, paměť
vnímání barev
figura a pozadí
zrakové rozlišování
část a celek
zraková paměť
Sluchové vnímání, paměť
naslouchání
sluchové rozlišování
sluchová paměť
vnímání rytmu
Řeč
foneticko-fonologická rovina (výslovnost, artikulační obratnost)
morfologicko-syntaktická rovina (mluvení ve větě, jednotný a množný čas, skloňování, tvoření souvětí, gramatické vyjádření)
lexikálně-sémantická rovina - pojmenování věcí na obrázku - odpovědi na otázky - reprodukování říkadla - protiklady /antonyma/ - př. velký x malý - slova podobného významu /synonyma/ - př. dům x domeček - slova stejného zvuku, ale různého významu /homonyma/ - řazení obrázků pod nadřazené pojmy /tulipán, sněženka = květiny/ - poslouchání, zapamatování, převyprávění pohádky - hádanky dějová posloupnost - co k sobě patří
pragmatická rovina - znalost svého jména, jména rodičů, sourozenců, kamarádů, navazování řečového kontaktu s dětmi při skupinové práci
Vnímání prostoru a prostorové představy
nahoře x dole
níže x víše
vpředu x vzadu
před x za x nad x pod x vedle x mezi
daleko x blízko
první x poslední
vpravo x vlevo
Vnímání času
dny v týdnu
měsíce
roční období
včera x dnes x zítra
ráno x dopoledne x poledne x odpoledne x večer
Matematické představy
porovnávání
malý x velký
hodně x málo
krátký x dlouhý
úzký x široký
nízký x vysoký
prázdný x plný
méně x více
menší x větší
kratší x delší
nižší x vyšší
méně x více x stejně
o jednu více x o jednu méně
třídění
podle druhu /př. hračky, jídlo/
podle barvy
podle velikosti
podle tvaru
co do skupiny nepatří
podle dvou kritérií /př. žluté kruhy/
podle tří kritérií /př. malé, žluté kruhy/
řazení
podle velikosti
podle barev
podle tvaru
množství
počet
tvary
kruh
čtverec
trojúhelník
obdélník
Rodičům:
,,Předškolák si může hrát, přitom ale měl by znát, jakou barvu věci mají, a jak tvary vypadají,
vyjmenovat týden celý, od pondělí po neděli, seznámit se s číslicemi a s písmenky skoro všemi. Děti
se to básničkami, budou učit spolu s vámi!“
Využíváme prvky "Elkonin" - Rozvoj jazykových schopností
Děti se neučí pokusem a omylem, ani mechanicky, nazpaměť. Učí se chápat principy a pravidla, jak
se z hlásek tvoří slova a jak se mluvená slova dají zapsat písmeny. Když si osvojí tato všeobecná
pravidla, poté dokáží přečíst každé slovo. Přemosťujeme vývoj mluvené řeči a čtení/psaní a
posilujeme porozumění slovům. Metoda tak rozvíjí myšlení a poznávací schopnosti dětí.
Záměr:
zintenzivnit přípravu pro úspěšný vstup do prvních tříd základních škol
připravit postupně děti na povinnosti budoucího školáka
Hejného metoda je založena na respektování 12 klíčových principů, které skládá do uceleného konceptu tak, aby dítě objevovalo matematiku samo a s radostí.
Záměr:
- hravou a zábavnou formu podporovat u dětí schopnost kritického myšlení, analyzovat různé problémové situace a hledat nová řešení ať již samostatně nebo v týmu
- podporovat radost z poznávání, sociální a intelektuální schopnosti, rozšiřovat a prohlubovat znalosti