Příprava na ZŠ
Doplňková
aktivita
Školička Včelička
Motto: Společně to zvládneme …
Příprava dětí na školu probíhá pravidelně, v rámci řízených činností v průběhu celého týdne pod vedením třídních učitelek. Činnosti jsou motivovány aktuálním tématem třídy a jsou prováděny hravou a zábavnou formou ve skupině dětí.
1x týdně, vždy v pondělí, mají předškoláci příležitost si na opravdovou školu zahrát.
Naším cílem je probudit v dětech chuť pracovat, učit se novým věcem, být pilný jako včelka. Aktivita je založena na systematické a cílené přípravě dětí na 1.třídu základní školy. Pracujeme s pracovními listy, didaktickými pomůckami.
Zaměříme se na: |
Rozvoj zrakového vnímání, analýza, syntéza a paměť
najít co do skupiny nepatří dle barev, velikosti
vyhledávání stejných obrazců, odlišování rozdílného obrazce z řady stejných
skládání tvaru dle předlohy
určování barev a odstínů
„Kimovy hry“
Rozvoj sluchového vnímání, rozvoj fonematického sluchu a paměti
první hláska – na co začíná slovo, poslední hláska – na co končí slovo
slovní fotbal,vymýšlení slov na hlásky
rozlišování slov bez vizuálního podnětu - znělé a neznělé hlásky-sykavky (pes – pec, miska – micka, noc-nos), změna délky (víla – vila, dráha – drahá, Míla – milá)
rozlišování slov s vizuální podnětem - změna délky (lyže-líže,páni-paní), změna měkčení (nemá-němá, ty – ti)
opakovaní více slov, asociace, zopakování rytmické struktury
básničky, říkanky
Rozvoj řeči
mluvení ve větě, jednotný a množný čas, skloňování, tvoření souvětí, gramatické vyjádření
spontánní řečový projev dítěte s vizuálním podnětem
řečový projev dítěte bez vizuálního podnětu (vymyslet či vyprávět pohádku, co jsem prožil/a)
sestavování dějové posloupnosti a její popis
odpovědi na otázky
hádanky
tvorba synonym, antonym, homonym
znalost svého jména, jména rodičů, sourozenců, kamarádů
navazování řečového kontaktu s dětmi při skupinové práci
Jemná motorika, grafomotorika
manipulace s předměty
stříhání, mačkání papíru, trhání papíru, vytrhávání papíru
modelování
svislá a vodorovná čára, šikmá čára
kruh, spirála, vlnovka, zuby
horní a spodní smyčka
horní a spodní oblouk
správný úchop psacího načiní
uvolňovací cviky
Rozvoj předmatematických představ (prostorové a časové orientace)
vnímání prostoru a prostorové představy (nahoře – dole, vpředu – vzadu, před – za – nad – pod – vedle – mezi, daleko – blízko, první – poslední, vpravo – vlevo)
vnímání času (dny v týdnu, měsíce, roční období, včera – dnes – zítra, ráno – dopoledne – poledne – odpoledne- večer)
porovnávání (malý – velký, krátký – dlouhý, hodně – málo, úzký – široký, nízký – vysoký, méně – více – stejně, o jednu více – o jednu méně, prázdný – plný…)
třídění (podle druhu, barvy, velikosti, tvaru, co do skupiny patří – nepatří)
řazení (podle velikosti, podle barev, podle tvaru)
množství (počet)
tvary (kruh, čtverec, trojúhelník, obdélník)
Je zdůrazněna potřeba pravidelného režimu, uvědomělého sezení dítěte, jasného a srozumitelného zadávání pokynů pedagogem, zpětná vazba – jak dítě pokynům porozumělo, vytyčení a dodržování pravidel chování a důslednosti při kontrole plnění úkolů. Uplatňujeme laskavý přístup, vyhýbáme se frustrujícím a stresujícím situacím, negativním hodnocením a napomínání dítěte.